Uczniowie z klas 2 tma, 2 tau, 2 tpb, 2 tpa, 2 tme, 2 tro, 3 tro/tme, 3 tpa, 3 tma, 3 tau, 4 tpa i 5 tpa w drugim tygodniu października udali się autokarem na Litwę, na wyjątkową lekcję historii i kultury naszego kraju, by tam odkrywać dawne kresy Rzeczypospolitej. W poniedziałek 9 października 2023 r. o 6:00 rano wyruszyliśmy autokarem w podróż 12-godzinną do Wilna.

Po przyjeździe zjedliśmy obiadokolację na której smakowaliśmy specjały kuchni litewskiej w postaci zupy solianka, a następnie udaliśmy się do Hotelu Panorama w samym centrum Wilna, który był naszą bazą noclegową i żywieniową. Ten dzień zakończyliśmy wieczornym spacerem po Wilnie, przechodząc pod Ostrą Bramę i Obraz Matki Bożej Ostrobramskiej umiejscowiony w gotyckiej bramie miejskiej. Atrakcją wieczornego spaceru okazała się możliwość zobaczenia partnerskiego Miasta Lublin przez zamontowaną Kamerę OKO przy Dworcu kolejowym, gdzie pozdrawialiśmy tam zgromadzonych ludzi. Wtorek to zwiedzanie pieszo miasta Wilna, które rozpoczęliśmy od Ostrej Bramy przy temperaturze kilku stopni powyżej zera. Piękno Wilna i wątki zwiedzania rozgrzewały nasze ciała. Szlak naszej wędrówki wyznaczał nam Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Czesław Miłosz, Stanisław Moniuszko oraz wątki kultury chrześcijańskiej (katolickiej, prawosławnej, grekokatolickiej i protestanckiej), żydowskiej. Ostra Brama i Kaplica Matki Bożej Ostrobramskiej to jedyna taka brama zachowana do dziś jako pozostałość dawnych fortyfikacji miejskich. Spod obrazu udaliśmy się do Cerkwi św. Ducha - głównej świątyni prawosławnej na Litwie, gdzie mogliśmy zobaczyć pochówek trzech prawosławnych świętych Antoniusza, Eustachego i Jana. Następnym kościołem był barokowy Greckokatolicki Kościół Św. Trójcy, obok którego znajduje się miejsce więzienia Adam Mickiewicza i innych Filomatów. Tam też rozgrywała się akcja Dziadów części III. Idąc dalej weszliśmy na teren kościoła ewangelicko reformowanego, tam przy pomniku Marcina Lutra przybliżone zostały wątki kolejnego podziału chrześcijan. Kilka kamienic dalej mieszkał kompozytor Polski Stanisław Moniuszko, twórca np. Halki. Wilno jest stolicą wielokulturową, stąd nasza obecność w dzielnicy żydowskiej, doświadczając Wileńskiego Getta z lat 1941-1943, wychodząc z tej dzielnicy docieramy do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, gdzie jest przechowywany pierwszy i prawdziwy obraz Jezusa Miłosiernego. Kolejnym ważnym miejscem Wilna jest Uniwersytet Wileński, na którym Adam Mickiewicz studiował. Idąc dalej napotykamy miejsce zamieszkania Juliusza Słowackiego i Adama Mickiewicza wchodząc do Jego Muzeum,  następnie przeszliśmy na Plac Katedralny, by przy pomniku Giedymina Wielkiego Księcia Litewskiego znów otrzymać dawkę historii i kultury. Jej rola w kształtowaniu kultury i tożsamości narodów dawnej Rzeczpospolitej jest ogromna po dziś dzień i chociaż Rzeczpospolitej Obojga Narodów już nie ma, to wileńska katedra pozostaje wspaniałym symbolem jej minionej potęgi. Z centrum wyszliśmy po 300 schodach prowadzących na szczyt wzgórza Trzech Krzyży, punkt widokowy na Stare Miasto. Schodząc z Góry Trzykrzyskiej przeszliśmy Zarzeczem - najstarszą dzielnicą Wilna, gdzie artyści obwołali Republikę Zarzecza ze swoim hymnem, konstytucją, flagą, prezydentem, pocztą i 17 osobową armią. Dzień bardzo obfity w wiedzę zakończyliśmy wieczorną litewską kolacją.
W środę autokarem udaliśmy się do Kowna i Kiejdan. Zwiedzanie Kowna rozpoczęliśmy od Aleksoty, punktu widokowego z którego mogliśmy zobaczyć panoramę miasta, tam też przejechaliśmy się zabytkową kolejką linową. W Kownie zobaczyliśmy Zamek Santaka u zbiegu rzek Niemna i Wilii, gotycki kościół franciszkański św. Jerzego, Park Santaka nazywanym sercem Kowna, w którym znajduje się pomnik Papieża Jana Pawła II, Dom Perkura, Kościół św. Gertrudy, Katedrę św. Apostołów Piotra i Pawła oraz byliśmy w miejscu, gdzie Adam Mickiewicz "wykończył Grażynę". Wizytę w Kownie zakończyliśmy w restauracji na zjedzeniu kolejnej potrawy litewskiej - cepeliny. Najedzeni przysmakami litewskiej kuchni pojechaliśmy do Kiejdan, do miasta nad rzeką Niewieżą, które rozsławił Henryk Sienkiewicz w Potopie. Przeszliśmy się po rynku przed ratuszem, by zobaczyć pomnik Janusza Radziwiłła, urokliwe kamieniczki, zbór Kalwiński, Synagogę żydowską oraz miejsce kaźni Żydów Litewskich. Dzień ten zakończyliśmy obiadokolacją smakując barszcz, cepeliny i bliny.
Czwartkowy dzień przywitał nas deszczem, ale to nie przeszkodziło w zakupach na pobliskim targowisku kupując m.in. chleb litewski, kindziuk, sękacz, z którymi wróciliśmy do Krakowa. Po zakupach pojechaliśmy z Wilna do Troków, by zwiedzić Zamek Wielkich Książąt Litewskich, a także zapoznać się kulturą grupy etnicznej Karaimów. Tam spróbowaliśmy Karaimskiego menu, czyli Kibiny z rosołem. Wracając do Wilna odwiedziliśmy Cmentarz na Rossie - polską nekropolię, położoną malowniczo na pagórkach gdzie spoczywa Matka Piłsudskiego i Serce Józefa Piłsudskiego oraz wielu innych znanych z historii postaci. Kolejnym miejsce był Domek św. Faustyny Kowalskiej, gdzie przebywała w latach 1933-1936 i był to niezwykle ważny czas dla Apostołki Bożego Miłosierdzia nie tylko ze względu na jej życie duchowe, ale i na misję. Tutaj bowiem spotkała obiecaną od Boga pomoc w osobie spowiednika ks. Michała Sopoćki, któremu opowiedziała o swoich przeżyciach i objawieniach Jezusa Chrystusa. Tutaj Pan Jezus podyktował jej koronkę do Bożego Miłosierdzia. Tu również w 1934 r. powstaje obraz Jezu, ufam Tobie namalowany przez malarza Eugeniusza Kazimirowskiego na podstawie osobistych wskazówek s. Faustyny. Na zakończenie tego dnia podjechaliśmy do Kościoła Piotra i Pawła, perełki baroku wileńskiego i tym pięknym akcentem zakończyliśmy poznawanie Wilna i Litwy.
Piątek 13 października 2023 r. upłynął w drodze powrotnej do Krakowa, docierając szczęśliwie na miejsce wyjazdu tj. ul. Krupniczą. Wycieczka ta była wyjątkową lekcją kultury, historii i patriotyzmu. W pamięci pozostaną mądre przekazy pilota i przewodnika z tych 5 dni wspólnie spędzonych.

Pilotem wycieczki był Pan Artur Ragan, Dyrektor BT Gaudeamus
Przewodnikiem na Litwie była Pani Krystyna Kamińska
Opiekę sprawowali: Agnieszka Krzyżak, Alicja Grzywaczyk, Małgorzata Tabaka i Piotr Duda