Deklaracja dostępności serwisu należy do: Zespół Szkół Mechanicznych Nr 1 im. Szczepana Humberta w Krakowie
Dostępny jest pod adresem: http://www.zsm1krakow.pl/
Data opublikowania strony internetowej: 27.12.2022
Data ostatniej aktualizacji strony internetowej: 27.12.2022
Status pod względem zgodności z ustawą o dostępności cyfrowej: zgodna z WCAG 2.1 na poziomie AA
Data sporządzenia Deklaracji Dostępności: 27.12.2022
Nazwa podmiotu zewnętrznego, który przeprowadził badanie dostępności: perfekcyjneStrony.pl

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za kontakt w sprawie niedostępności: Krzysztof Buczek – kierownik gospodarczy
Email do osoby kontaktowej: k.buczek@zsm1.krakow.pl
Numer telefonu do osoby kontaktowej: +48 504 164 411
W przypadku stwierdzenia problemów z dostępnością

Prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Krzysztof Buczek, adres poczty elektronicznej k.buczek@zsm1.krakow.pl Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 504 164 411 Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Chcemy, aby każdy, kto odwiedza nasz serwis, czuł się serdecznie przyjęty i w pełni usatysfakcjonowany.

Zgodność ze standardami. Co w tym celu robimy?

Aby zapewnić, że nasz serwis będzie użyteczny i dostępny dla jak najszerszej grupy odwiedzających, stosujemy się do wytycznych Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, które wyjaśniają, co robić, aby treści internetowe były dostępne dla wszystkich ludzi.

Wytyczne definiują trzy poziomy dostępności (A, AA oraz AAA). Jako cel postawiliśmy sobie osiągnięcie kryteriów sukcesu na poziomie AA oraz wprowadzenie udogodnień realizujących niektóre standardy dostępności na poziomie AAA.

Wydawca i redakcja serwisu w swoim działaniu kierują się także postanowieniami Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ.

Jak realizujemy Wytyczne dla dostępności?

Twórcy, redaktorzy i autorzy naszego serwisu dokładają wszelkich starań, aby wszystkie strony spełniały wszystkie wymagania WCAG 2.1 na poziomie AA.

Kompatybilność
Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych, takie jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA. Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury, jak i myszki.

Wygląd
Układ graficzny serwisu jest w całości opisany przez arkusze stylów kaskadowych (CSS). Ale nawet jeżeli Twoja przeglądarka lub urządzenie, którym odczytujesz strony internetowe nie wspiera CSS w ogóle, cała zawartość każdej strony jest nadal łatwa do odczytania.

Na stronach serwisu używane są tylko względne rozmiary czcionek kompatybilnych z ustawieniami opcji „rozmiar tekstu” w przeglądarkach graficznych.

Odnośniki
Teksty odnośników są dobrane w taki sposób, aby w miarę możliwości były zrozumiałe nawet poza kontekstem zdania, w którym występują. Wiele łączy zawiera atrybut title opisujący dany odnośnik bardziej szczegółowo, chyba że tekst łącza sam w sobie już dokładnie opisuje dokument docelowy (tak jak np. tytuł artykułu).

Obrazki
Wszystkie obrazki i grafiki prezentacyjne zawierają opisy alternatywne. Obrazki czysto dekoracyjne zawierają pusty atrybut alt. Złożone grafiki są opisywane w treści strony, tak aby ich znaczenie było jasne również dla osób, które nie mogą zobaczyć obrazów.

Udogodnienia
Serwis jest wyposażony w udogodnienia ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:

przełącznik zmiany rozmiaru czcionki
przełączniki zmiany kontrastu
Korzystanie z klawiatury i skrótów klawiaturowych

Na wszystkich stronach można się posłużyć klawiszem TAB, aby wywołać menu umożliwiające pominięcie niektórych elementów strony i przeskoczenie do wybranego obszaru (treści głównej, menu, treści pobocznych – dodatkowych). Klawisz TAB umożliwia przemieszczanie się po wszystkich aktywnych elementach strony, a kombinacja klawiszy Shift=TAB przemieszczanie się w odwrotnym kierunku.

Świadomie zrezygnowaliśmy z możliwości szerszego zastosowania skrótów klawiaturowe, aby uniknąć konfliktów z technologiami asystującymi (np. czytnikami ekranów), systemem lub aplikacjami użytkowników.

Dostępność architektoniczna

Dostępność wejścia do budynku

  1. Obiekt Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 przy al. Mickiewicza 5, 31-120 Kraków znajduje się w otoczeniu ulic: al. Mickiewicza, Krupnicza, Wenecja, Humberta. Do budynku można wejść od ul. Humberta, do którego prowadzą 3 schody, natomiast wejściem od ul. Krupniczej można wejść przez jeden schód lub podjazdem z poręczami umożliwiającymi wjazd osobie na wózku inwalidzkim. Wejście od Al. Mickiewicza jest wyłączone z użytku. Wieczorem wejścia są oświetlone.
  2. Drzwi wejściowe mają wymagane wymiary i niskie progi, nie otwierają się automatycznie, ale ręcznie da się je otworzyć bez używania dużej siły.
  3. Obok drzwi wejściowych znajduje się portiernia w której przebywa portier widoczny dla osób wchodzących.
  4. Budynek jest wyraźnie oznaczony tablicami informacyjnymi od ul. Humberta i al. Mickiewicza.
  5. Obiekt szkoły jest oznaczony pinezką GPS i znajduje się ok. 200-250 m od przystanku komunikacji publicznej.
  6. Do Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 można dojechać bezpośrednio liniami tramwajowymi – przystanek Muzeum Narodowe lub autobusowymi - przystanek AGH/UR lub Muzeum Narodowe. Rozkłady jazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie znajdują się na stronie www.mpk.krakow.pl
  7. Ciąg komunikacyjny między przystankiem komunikacji publicznej, a szkołą jest bezpieczny.
  8. Ciągi piesze na terenie szkoły są wykonane z płytki chodnikowej bez oznaczeń do naprowadzania i orientacji do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami oraz pasa ostrzegawczego do wejścia do budynku.
  9. Budynek ma pięć kondygnacji z czego Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 zajmuje cztery kondygnacje, przyziemie i trzy nadziemne.
  10. Do budynku i jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. Warunkiem wejścia na teren budynku z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Możliwość wejścia do budynku z psem asystującym nie zwalnia osoby niepełnosprawnej z odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez psa asystującego.
  11. Szkoła nie posiada tłumacza języka migowego.

Miejsce parkingowe

  1. Szkoła posiada parking na którym znajduje się miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych oznaczone piktogramem oraz wymalowaną kopertą.
  2. Przy wjeździe od ul. Krupniczej na teren parkingu przed szlabanem znajduje się domofon do kontaktu z pracownikiem CKZ nr 1, który umożliwi wjazd.

Komunikacja pozioma

  1. Przestrzenie komunikacyjne budynku posiadają bariery poziome (komunikacja pozioma – korytarze).
  2. Budynek wyposażony jest w 3 toalety dla osób niepełnosprawnych, w nowej części na parterze oraz dwie toalety w części zabytkowej w przyziemiu i na parterze. Drzwi toalety są oznakowane pismem Braille’a. Toaleta posiada szerokie drzwi, dużą przestrzeń manewrową przed i w środku. Obok muszli klozetowej znajdują się uchwyty ułatwiające przesiadanie się. Umywalka, mydło, ręczniki jednorazowego użytku są na wysokości umożliwiającej korzystanie z nich osób na wózkach. Posiada dzwonek alarmowy oraz zamki otwierane z zewnątrz. Na I i II piętrze brak toalet dla osób z niepełnosprawnościami.
  3. Oznakowania pismem Braille’a znajdują się na drzwiach pomieszczeń umiejscowionych w budynku. Są to: toaleta, aula, biblioteka, sala dydaktyczne nr 01, 05, 08, 09, 040, 9, 16, 35, 37, 46, pokój nauczycielski, sekretariat dyrektora, sekretariat uczniowski, gabinet pedagoga, gabinet psychologa, gabinet pielęgniarki szkolnej, szatnie wf, sale gimnastyczne.
  4. Pozostałe pomieszczenia nie posiadają oznakowania pismem Braille’a na drzwiach do pomieszczeń.
  5. Budynek posiada na każdym poziomie mapę w postaci tablicy tyflograficznej.
  6. W skrzydłach korytarzy szkolnych na ich końcach pomiędzy wejściami do pomieszczeń znajdują się w ciągu komunikacyjnym przy ścianach szafki uczniowskie.
  7. Drzwi wewnętrzne w świetle ościeżnicy mają szerokość co najmniej 0,9 m i wysokość 2 m. Framugi drzwi oraz drzwi są w kolorze kontrastowym do koloru ściany, w której się znajdują. Klamki można obsługiwać jedną ręką, nie wymagają mocnego ściskania i chwytania. Drzwi w budynkach mają progi o maksymalnej wysokości do 2 cm.
  8. W budynku nie ma dywanów. Wykładziny elastyczne pcv są przymocowane na stałe do podłoża. Pozostałe materiały jak parkiet wykonany z klepki drewnianej oraz posadzki z płytki gresowej, ceramicznej nie są śliskie, ale nie wszystkie mają właściwości antypoślizgowe.
  9. Oświetlenie sztuczne pomieszczeń równomiernie oświetla całą ich powierzchnię. We wszystkich pomieszczeniach szkoły znajdują się rolety pozwalające na regulacje światła.
  10. Sekretariat główny oraz uczniowski znajdujący się na 3 kondygnacji (I piętrze) są oznakowane za pomocą alfabetu Braille’a. Lady w tych sekretariatach nie są obniżone do wysokości max. 0,8 m. Sekretariat uczniowski wyposażony jest w mobilną pętlę indukcyjną.

Komunikacja pionowa

  1. Budynek Zespołu Szkół Mechanicznych nr 1 ma cztery kondygnacje, przyziemie i trzy nadziemne.
  2. W budynku znajdują się 3 klatki schodowe z poręczami prowadzącymi do ostatniej kondygnacji. Schody są w dobrym stanie technicznym i nie są śliskie, ale nie mają specjalnych właściwości antypoślizgowych. Każdy koniec i początek biegu oznaczony jest kontrastowym kolorem oraz taśmą zmiennej faktury.
  3. Kolorystyka ciągów komunikacyjnych ułatwia nawigację.
  4. Szkoła posiada w łączniku nowej części z zabytkową platformę przychodową dla wózków inwalidzkich.
  5. Szkoła posiada schodołaz.
  6. Poręcze nie są oznaczone pismem Braille’a.
  7. Budynek zabytkowy posiada windę wewnętrzną.

Ewakuacja

  1. W budynku szkoły na każdym piętrze znajdują się szczegółowe, widoczne i czytelne plany i drogi ewakuacyjne.
  2. Alarm rozpoczyna się sygnałem alarmowym – przerywany dzwonek (minimum 8 dzwonków), w wypadku braku prądu pracownik administracji i obsługi ogłasza alarm wchodząc do każdej klasy oraz alarmy głosowe przy użyciu megafonu.
  3. Brak planów i oznaczeń dróg ewakuacyjnych pismem Braille’a.
  4. W budynku brak sprzętu do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami tj. koca i krzesła ewakuacyjnego. Nie ma też oznaczonych bezpiecznych stref oczekiwania dla osób z niepełnosprawnościami.
  5. Zostały wyznaczone osoby odpowiedzialne za ewakuację osób z niepełnosprawnościami.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością architektoniczną prosimy o kontakt. Koordynatorem jest Krzysztof Buczek, adres poczty elektronicznej k.buczek@zsm1.krakow.pl, telefon +48 504 164 411, w godzinach 8:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku. Tą samą drogą można składać skargi na brak zapewnienia dostępności.