W odpowiedzi na propozycję Fundacji Instytutu Pracy i Kariery Erasmus Kraków, Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 przygotował w dniu 17 października spotkanie uczniów naszej szkoły z grupą uczniów i uczennic Technikum Mody i Stylu z Rygi. Grupa z Łotwy w trakcie tygodniowego pobytu w Polsce, odwiedzając szkoły zawodowe i przedsiębiorstwa, zastanawiała się nad rolą zwiększania poczucia własnej wartości w życiu zawodowym.

Spotkanie rozpoczęło się od kilku ćwiczeń integracyjnych, w których uczniowie obu szkół mieli okazję bliżej się poznać i dowiedzieć się ciekawych rzeczy o swoich krajach i o sobie nawzajem. Następnie goście, na podstawie prezentacji uczniów klasy 2Tpc, przybliżającej zawody nauczane w naszej szkole, zostali zapoznani z systemem kształcenia zawodowego w Polsce. Przedstawili również swoją prezentację o kształceniu zawodowym na Łotwie, co dało młodzieży i nauczycielom pole do dyskusji i porównania obu systemów. Rozmowy dotyczyły jednak nie tylko praktycznych aspektów zawodowych, ale również umiejętności miękkich, takich jak: podejmowanie decyzji, planowanie i wyznaczanie celów w procesie uczenia się, rozwoju osobistym i zawodowym, wytrwałości w utrzymywaniu motywacji i dążeniu do osiągnięcia celów oraz budowaniu zespołów zadaniowych i współpracy między poszczególnymi członkami grupy. Dobrym przykładem ilustrującym dynamikę i podział ról w grupie była wspólna gra z użyciem narzędzia dydaktycznego zwanego "Żurawiem Fröbla", w której sukces zależy właśnie od dobrej współpracy całej grupy. Uczniowie z Łotwy zwiedzili także pracownie zawodowe ZSM nr 1 oraz poznali niektóre z projektów będących efektem wymian i współpracy międzynarodowej naszej szkoły. Zaciekawiły ich zwłaszcza ławka solarna i gra "Hot Wire", które powstały we współpracy z niemiecką partnerską szkołą BBS 1 z Moguncji. Grupa goszcząca wysoko oceniła swój pobyt w naszej szkole. Będąc przedstawicielami zupełnie odmiennych zawodów, uczniowie mieli okazję doświadczyć różnorodności profesji kształconych w ZSM nr 1, co przyczyniło się do poszerzenia ich wiedzy odnośnie istoty kształcenia zawodowego.